برگزاری آیین گرامیداشت روز جهانی زبان عربی، سال 1398

برگزاری آیین گرامیداشت روز جهانی زبان عربی، سال 1398


برگزاری آیین گرامیداشت روز جهانی زبان عربی، سال 1398

دکتر محمدعلی آذرشب در آیین گرامیداشت روز جهانی زبان عربی در جمع دانشجویان دانشگاه کوثر گفت:

"یکی از کسانی که زبان فارسی را با زبان عربی پیوند داد، سعدی شیرازی است."

 به گزارش روابط عمومی دانشگاه کوثر، آیین گرامیداشت روز جهانی عربی با حضور دکتر محمدعلی آذرشب،  استاد دانشگاه تهران و پژوهشگر ایرانی زبان و ادبیات عربی و با حضور پرشور استادان و دانشجویان دانشگاه کوثر برگزار شد.

بنابراین گزارش دکتر علیرضا حسینی رییس دانشگاه کوثر ضمن عرض تبریک روز جهانی زبان عربی گفت:

۱۸ دسامبر روز جهانی زبان عربی نام گزاری شده و در سال ۱۹۷۳ میلادی مجمع سازمان ملل کمیته آموزشی، فرهنگی و پژوهشی زبان عربی را جزء زبان‌های رسمی دنیا و جزء ۶ زبان رسمی بین‌المللی قرار داد. در سال ۲۰۱۰ مجمع مذکور برای این ۶ زبان جشنی بر پا کرد و در سال ۲۰۱۲  نیز به صورت رسمی برای زبان عربی جشن برپا شد که هدف ارتقاء این زبان به صورت رسمی و بین‌المللی در سطح جهان می‌باشد.

وی افزود: زبان عربی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا زبان قرآن است و از طرف مجمع سازمان ملل به عنوان زبان رسمی اعلام شده است.

در ادامه دکتر محمدعلی آذرشب در خصوص اهمیت زبان  عربی گفت: زبان عربی و زبان فارسی هر دو زبان تمدن اسلامی است و جهان عرب به این مسئله پی برده و در همین راستا اتحادیه عرب مقرر کده است که یکی از زبان‌های رسمی جهان عرب در دانشگاه‌ها باید زبان فارسی باشد و کلیه کسانی که علوم انسانی می‌خوانند باید زبان فارسی هم بخوانند چون فهمیدن و دریافتن ریشه‌های تمدن اسلام بدون زبان امکان پذیر نیست.

عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در دنیای امروز بزرگترین مشکل جهان اسلام عقب ماندگی تمدنی است و وجود پدیده داعش، تسلط آمریکا بر اعراب، درگیری‌های شیعه و سنی، درگیری‌های شیعه با شیعه، کشتارها در لیبی، یمن و... نشان دهنده عقب‌ماندگی تمدنی است و جهان اسلام تا به تمدن نوین اسلامی نرسد این مشکلات وجود خواهد داشت.

دکتر آذرشب افزود: جهان اسلام به تمدنش نخواهد رسید مگر اینکه به پیوند زبان و ادبیات عربی با زبان و ادبیات فارسی برسد. یکی از کسانی زبان فارسی را با زبان عربی پیوند داد، سعدی شیرازی است. قبل از سعدی شیرازی زبان عربی و زبان فارسی از هم جدا بودند اما سعدی در گلستان و بوستان این دو زبان را به طرز شگفت انگیز و زیبایی پیوند داد.

در ادامه نیز کیک مناسبت روز گرامیداشت توسط آقای دکتر حسینی و آقا دکتر آذرشب بریده شد:

گفتنی است تقدیر از استادان گروه زبان و ادبیات عربی دانشگاه کوثر، صندلی داغ و اجرای موسیقی زنده از دیگر بخش‌های این مراسم می‌باشد.